click here Fiat

Abarth op het Salon van Brussel 2015

De nieuwe Abarth Biposto als absolute vedette. De krachtigste Abarth voor de straat : met een 1.4 T-Jet motor met 190 pk en een gewicht van 997 kg biedt de Abarth ‘695 biposto' de beste gewicht/vermogen ratio van zijn categorie (5,2) als ook de beste acceleratietijd, van 0 tot 100 km/u in amper 5,9 seconden.

Gamma Abarth 2015 : nieuwe technologie aan boord en nieuwe mogelijkheden om de auto te personaliseren.

Ter gelegenheid van het Salon van Brussel 2015 wordt de nieuwe Abarth Biposto voorgesteld aan het Belgisch publiek. De Abarth 695 biposto is geen « beperkte serie », het gaat echter wel om een heel speciale auto, exclusief ontworpen voor ‘aparte' bestuurders, zij die over de nodige stuurmanskunst beschikken en deze in praktijk perfect weten te gebruiken.

De zoektocht naar de beste materialen en het gebruik van de meest recente technologieën, de ‘savoir-faire' van de Abarth ingenieurs en een gezonde dosis ‘creatieve gekheid' hebben steeds de Abarth wagens gekarakteriseerd; het is net diezelfde mix van elementen die geleid hebben tot het ontwerp van deze auto: een exclusieve auto met slechts twee zitplaatsen en het gebruik van materialen die afkomstig zijn uit de racerij; geschikt om extreem sportieve prestaties te leveren; een auto die geschikt is om op circuit perfect zijn mannetje te staan.

De 695 biposto werd specifiek ontwikkeld om een « pure » auto te zijn : een auto die er niet voor terugdeinst bepaalde typische aspecten eigen aan het concept "auto" in te leveren om op die manier de sportieve prestaties te verscherpen !

Deze bepaalde ‘touche de folie' liet een merk als Abarth toe, gekend om zijn vele historische overwinningen, een pure auto te creëren. Dit uit zich onder meer door het gebruik van bepaalde elementen: de versnellingsbak is afkomstig uit de racerij - voor de eerste keer gemonteerd op een standaardauto van deze categorie en geschikt voor de openbare weg, zijruiten vooraan met glijdende zijpanelen in polycarbonaat (een hoogtechnologisch materiaal dat gebruikt wordt in de competitiesport en onder meer ook in vliegtuigen, gekend om zijn flexibiliteit en zijn hoge resistentie, geleverd door Isoclima, een bedrijf dat over meer dan 20 jaar ervaring beschikt en over een uiterst prestigieus klantenbestand beschikt.

De Abarth 695 biposto is de meest extreme 500 ooit gebouwd. Dit wordt duidelijk gemaakt door de intercooler vooraan, de verstelbare schokdempers Extreme Shox, het digitaal infoscherm MXL, de Abarth Corsa by Sabelt zetels met vierpuntgordels, het Brembo remsysteem, de lichtmetalen 18 duim OZ velgen en de in titanium vervaardigde rolkooi achteraan vervaardigd door Poggipolini.

Zoals dat bij echte competitiewagens het geval is werd het oppervlakkige opgeofferd om het gewicht te reduceren, het gaat hier om een uiterst ‘selectieve' job zoals het supprimeren van de achterste zetels, de xenon lichten, de mistlichten vooraan, de airconditioning, de elektrische ruiten en de radio, dir met maar één doel voor ogen... de beste prestaties kunnen waarborgen !

Resultaat : met een gewicht van amper 997 kg en de 1.4 T-Jet motor, waaruit voor de eerste keer 190 pk wordt gehaald voor een straatversie, biedt de Abarth 695 biposto de beste gewicht/vermogen (5.2 kg/pk) en zet de beste acceleratietijd van zijn categorie neer (0 tot 100 km/u in 5,9 sec) met een topsnelheid van 230 km/u.

Deze auto is de eerste straatauto van zijn categorie waarin een rasechte competitie versnellingsbak werd gemonteerd. Het gaat hier om een werkelijk meesterstuk, een uit aluminium vervaardigde schakelplaat zoals bij een echte supercar ! Deze unieke en exclusieve uitrusting, die ontworpen werd dankzij de expertise op het vlak van transmissies uit de wedstrijdwagen van Bacci Romano, zal de bekwame piloten vast en zeker bekoren en is beschikbaar als alternatief voor de traditionele manuele vijfversnellingsbak, voor de eerste keer gekoppeld aan een 190 pk motor.

De prestaties zijn deze van een echte supercar, en deze worden vergezeld door een extreme betrouwbaarheid en dito veiligheidsniveau: ABS, ESP en TTC, een auto-blokkerend differentieel en uit de racerij afgeleide Brembo remmen met geperforeerde en geventileerde remschijven (305 x 28 mm) en remklauwen in één stuk (4 x 38 mm). De 695 biposto is eveneens uitgerust met een hydraulische verstelbare schokdempers Extreme Shox, Europese marktleider op het vlak van dynamische toepassingen voor F1, alsook rally, "Le Mans Series" en de WTCC.

De koetswerkkleur is de nieuwe kleur Matt Grey, met een specifieke afwerking in titanium grijs voor de motorkap, deurgrepen en de koffer. De motorkap is voorzien van twee welvingen, afgeleid van de de vermaarde 124 Abarth en gerealiseerd in titanium, en draagt bij tot het beperken van het gewicht van de auto.

Speciale kits zijn eveneens beschikbaar om de auto nog verder te personaliseren : Innesti Frontali, Carbonio, Racing Windows, 124 Special en Racing.

Nieuw gamma Abarth 2015

Fiat Chrysler Automobiles Belgium stelt eveneens het nieuw gamma Abarth 500 voor. Dit gamma biedt meer keuze op het vlak van de versies, dat vertaalt zich in drie uitrustingsniveaus « Custom », « Turismo » en « Competizione », en twee types van transmissies: manueel of gerobotiseerd met schakellepels aan het stuur.

Belangrijkste nieuwigheid vinden we in het interieur van de nieuwe versies: het typische dashboard van de Abarth 500 beschikt thans over een nieuw digitaal 7'' scherm met TFT (Thin-Film-Transistor) technologie. Deze technologie, die standaard is op het volledig gamma, biedt de bestuurder de mogelijkheid specifieke informatie op te vragen, zoals info met betrekking tot de laterale acceleratie of de druk op het gaspedaal. De retro-verlichting van het dashboard zorgt voor een betere zichtbaarheid van alle instrumenten.

Het standaardscherm geeft algemene informatie weer zoals de afgelegde afstand (odometer), de rijmodus (Normaal of Sport), de hoogtepositie van de lichten, datum, tijdaanduiding, buitentemperatuur, snelheid, een indicator die aanduidt wanneer schakelen gewenst is en informatie over de versnelling. Als de « sport modus » geactiveerd wordt, toont het scherm de longitudinale/laterale acceleratiemeter (informatie in g-meter) die de gravitatie (g) als eenheidsreferentie heeft.

Wat de koetswerk betreft worden de klassieke tinten grijs Campovolo, rood Officina, wit Gara en lichtblauw Legenda aangevuld door het grijs Pista, voorheen enkel beschikbaar in bi-color combinatie, en het beige Rally als pastelkleuren. Bij de metaalkleuren, na het grijs Record en zwart Scorpione, is er de nieuwe optionele kleur grijs Trofeo. Een andere nieuwe kleur is eveneens het rood Cordolo.

Het aantal bi-color kleuren werd verdubbeld: het grijs Pista in combinatie met het lichtblauwe Legenda, het beige Rally met het rood Officina of het grijs Trofeo. Meer nog, het beige Rally is beschikbaar met een beige dak voor de cabrioversie. Als laatste vermelden we nog dat er een nieuwe 16 duim velg met retrodesign beschikbaar is; dat brengt het totaal aantal beschikbare metaalvelgen op 6.

De twee verschillende versies, 595 « Turismo » en 595 « Competizione », richten zich op twee diverse doelgroepen: de eerste is voor diegenen die op zoek zijn naar een onderscheiden stijl en de tweede voor de liefhebbers van autosport.

De wagen is standaard voorzien met de specifiek afgestelde 1.4 T-Jet Turbo motor met160 pk (118 kW). De 16 kleppen 4 cilindermotor van 1368 cm3 (turbocompressor IHI met vaste geometrie) levert uitstekende prestaties. Het koppel bedraagt 230 Nm aan 3000 tr/min in Sport modus. De topsnelheid ligt bij de 211 km/u met een acceleratie van 0 naar 100km/u in amper 7,4 seconden. Het brandstofverbruik blijft beperkt: 6,5 l/100 km in gecombineerde cyclus.

De strenge veiligheidsnormen van de Abarth 595 zijn in lijn met deze van de rest van het Abarth 500 gamma. Zo is het TTC systeem (Torque Transfer Control) standaard, dit optimaliseert de transfert van het koppel naar de wielen en zorgt voor een perfecte baanvastheid.

Standaard zijn eveneens de Xenon-lichten, deze bieden een hoge lichtintensiteit en een levensduur die driemaal hoger is dan deze van conventionele halogeen lichtunits. Een ideale zichtbaarheid en een uitstekend rendement in alle mogelijke klimatologische condities.
Exterieur is de « Turismo » voorzien van een historisch 595 logo vervaardigd uit aluminium op de flank en de achterklep van de auto. Deze op de achterklep is bovendien gepersonaliseerd met een Turismo tekening, eveneens uit aluminium vervaardigd.

Naast de manuele versnellingsbak, is de Abarth 595 « Turismo » eveneens beschikbaar met de gerobotiseerde versnellingsbak Abarth Competizione met standaard de schakelflippers op het stuur. Dit systeem optimaliseert de prestaties van de motor en koppelt dit aan een beperkte schakeltijd. De schakelflippers bevinden zich aan het met geperforeerd leder overtrokken stuur, dat dezelfde kleur heeft als de leder zetels. De zetels zijn beschikbaar in vier kleuren: natuurleder, zwart, rood en grijs. Leder is eveneens mogelijk in combinatie met de « Abarth Corse by Sabelt » zetels. De pedalen, de deurdrempels en de schakelplaat van de versnellingsbak zijn afgewerkt in glasvezel Alutex aluminium.

Het afwerkingsniveau « Competizione » is voor diegenen die houden van extreme sporten, zij die op zoek gaan naar elementen die de sportiviteit en prestaties extra in de verf zetten.

De sportuitlaat met 4 spruitstukken « Record Monza », die dankzij de technologie « bi-mode », het koppel en de kracht optimaliseert, onderstreept nog meer het sportief karakter van de auto. De zetels « Abarth Corse by Sabelt » in standaardstof zijn eveneens beschikbaar in natuurleder, rood, zwart of grijs als ook in Alcantara met het 595 logo gestikt op de hoofdsteun. Dit alles zorgt voor een uiterst sportieve look van de auto.

Specifieke materialen werden gebruikt om het dashboard een extra sportieve toets te geven. De afwerking uit metaal accentueert het technologisch en sportief karakter van de auto Diezelfde afwerking vinden we ook terug in de rugleuning van de zetels.

Dit uitrustingsniveau voorziet in de afwerking van de versnellingspook in Ergal. De instapdorpels, de pedalen en de voetsteunen zijn afgewerkt in aluminium met Abarth logo, geïnspireerd op de competitiewagens. De laterale strips zijn in mat titaan afwerkt, als ook de de spiegelkappen. Dit alles versterkt het sportief karakter van de auto.

Om verder nog de prestaties van het nieuwe Abarth 500 gamma te optimaliseren werden specifieke kits ontworpen met onder meer speciefieke afstellingen van de motor, ophanging, en remmen. Deze zijn beschikbaar voor beide uitrustingsniveaus. Zij staan telkens garant voor een unieke beleving op het vlak van prestaties, rijsensaties en veiligheid. Veiligheid staat centraal bij alle Abarth kits. Bovenop de kits die de prestaties optimaliseren, bestaan er eveneens kits voor het optimaliseren van de remmen en ophanging. De eerste beschikt over auto geventileerde remschijven vooraan (diameter 284 mm x 22 mm), geperforeerde remschijven achteraan (diameter 240 mm x 11 mm) en hoogtechnologische remschoenen vooraan. De tweede beschikt over Koni-schokdempers voor/achter met FSD-klep en speciaal verlaagde rode veren.

Copyright by www.abarthpress.be