click here Fiat

Lancering van de nieuwe Quadrifoglio Verde-uitvoeringen Giulietta en MiTo op de Belgische markt

De Alfa Giulietta ‘Quadrifoglio Verde' met identieke motor/transmissie als die van de ‘supercar' 4C

• Als raszuivere uitdrukking van het DNA van Alfa Romeo markeert de Giulietta ook het debuut van de nieuwe, volledig van aluminium gemaakte 1750-turbobenzinemotor met directe injectie van 240 pk
• Nieuw uitlaatsysteem accentueert de typische volle, omhullende Alfa Romeo-sound van de motor
• De Giulietta viert zijn 60ste verjaardag met een beperkte serie "Launch Edition" van 500 exemplaren en beschikbaar in de exclusieve matte koetswerkkleur Grigio Magnesio
• De Alfa Giulietta Quadrifoglio Verde kan vanaf heden worden besteld bij de officiële Alfa Romeo distributeurs, met een catalogusprijs die start vanaf 33.800€ inclusief BTW.
• Start eveneens van de bestellingen van de nieuwe dieselversie 2.0 JTDm 175 pk TCT. De Alfa MiTo ‘Quadrifoglio Verde' met nieuwe 1.4 MultiAir Turbo Benzina van 170 pk, gekoppeld aan de automatische transmissie met dubbele koppeling ‘Alfa TCT':
• De sportieve compacte MiTo heeft een topsnelheid van 219 km/u, maximumkoppel van 150 Nm bij 5.500 tr/min.
• 124 g/km CO2 en 5,4 l/100 km in gecombineerde cyclus
• De MiTo Quadrifoglio Verde kan vanaf heden worden besteld bij de officiële Alfa Romeo distributeurs, met een catalogusprijs die start vanaf 24.400€ inclusief BTW.
• Start van de bestellingen van de nieuwe benzineversie 1.4 MultiAir TCT met 140 pk

De nieuwe Quadrifoglio Verde-uitvoeringen van de Giulietta en MiTo maakten hun werelddebuut op het Autosalon van Genève. De twee recent vernieuwde modellen zullen elk in hun marktsegment hun stempel drukken met een perfecte mix van schitterende stijl, compacte en krachtige motoren, de juiste verhouding vermogen-gewicht en technologie met de ziel van Alfa Romeo die helemaal in het teken staat van rijplezier.

De twee nieuwe krachtige modellen sluiten naadloos aan bij de fascinerende Alfa Romeo 4C. De Alfa Romeo 4C is het moderne icoon van het merk en staat voor de sportiviteit die diep in het DNA van Alfa Romeo zit ingebed: sterke prestaties en technische uitmuntendheid voor zoveel mogelijk rijplezier gekoppeld aan een adembenemende vormgeving.

De twee nieuwe wagens zijn tegelijk ook een eerbetoon aan het legendarische Quadrifoglio Verde-verleden: sinds 1923 al krijgen de krachtigste Alfa Romeo's dit symbool mee. Het Quadrifoglio Verde was niet alleen te zien op vele van de wagens die de racecircuits van de wereld hebben gesierd, maar ook op tal van speciale productiemodellen.

De eerste Alfa Romeo met het Quadrifoglio Verde was de "RL", met aan het stuur Ugo Sivocci, die in 1923 de 14de editie van de Targa Florio wint. Vanaf dan dragen alle race-Alfa's het symbool als geluksbrenger, waardoor het wereldwijd bekend raakt. Vanaf de jaren 1960 verschijnt het symbool dan ook op Alfa Romeo's voor de gewone weg.

De Quadrifoglio Verde-uitvoeringen van de MiTo en Giulietta voegen zich in de traditie van de beste Alfa Romeo's. Ze bouwen voort op het erfgoed van dynamische prestaties, zonder compromissen te sluiten op het vlak van efficiëntie, respect voor het milieu en dagelijks gebruiksgemak. Alfa Romeo's hebben zich altijd al gericht tot wie wagens verwacht die verder gaan dan het idee van "nuttig vervoermiddel" en de overstap maken naar rasechte "opwinding".

De nieuwe Giulietta Quadrifoglio Verde

De Giulietta introduceert zijn nieuwe Quadrifoglio Verde versie. In vergelijking met de andere uitvoeringen in het gamma kenmerkt de nieuwe Giulietta Quadrifoglio Verde zich door een extra sportieve look en persoonlijkheid. Daarbovenop erft hij de exclusieve motor van de Alfa Romeo 4C-supersportwagen, de nieuwe 240 pk sterke 1750 aluminium turbobenzinemotor met directe injectie, die gekoppeld wordt aan de ultramoderne Alfa TCT-zesversnellingsbak met dubbele droge koppeling.

Bovenop zijn dynamische rijkwaliteiten en de uitzonderlijke verhouding prestaties/brandstofverbruik beschikt de Alfa Romeo Quadrifoglio Verde over een rijke standaarduitrusting: nieuw goed zittende sportzetels met een bekleding van alcantara/leder en geïntegreerde hoofdsteunen. Nieuwe sportieve instrumenten met QV-logo, in het donker afgewerkte lichtunits vooraan, donker getinte achterruiten, sportophanging, leder bekleed stuurwiel met witte stiksels, logo's, zijschorten, Brembo-remmen, in aluminium afgewerkte pedalen, vloertapijten met QV-logo en sportieve elementen zoals buitenspiegelbehuizing, radiatorrooster, deurgrepen en omlijsting van de mistlichten in donkere afwerking).

Motor en versnellingsbak

Na de lancering ervan in de Alfa Romeo 4C wordt de topmotor binnen het gamma nu ook ingebouwd in de nieuwe Giulietta Quadrifoglio Verde. De nieuwe aluminium 1750-turbobenzinemotor met directe injectie ontwikkelt 240 pk bij 6.000 t/min en kan met 194 Nm/l en 135 pk/l in zijn klasse een voortreffelijk specifiek koppel en vermogen voorleggen. Een maximumkoppel van 340 Nm, dat constant beschikbaar is tussen 2.100 en 4.000 t/min, maar waarvan al 80% beschikbaar is bij 1.800 t/min, zorgt voor een buitengewone soepelheid en sportiviteit.

De 1750-turbobenzinemotor met directe injectie van 240 pk heeft een innoverend aluminium cilinderblok en specifieke in- en uitlaatsystemen die geoptimaliseerd werden om het sportieve karakter van de auto nog sterker in de verf zetten. Daarnaast krijgt hij ultrageavanceerde technische oplossingen zoals directe benzine-injectie, dubbele continu variabele kleppentiming, een turbo en het revolutionaire regelsysteem dat elk mogelijk turbogat elimineert.

De nieuwe 1750-turbobenzinemotor wordt gekoppeld aan de ultramoderne Alfa TCT-zesversnellingsbak met dubbele droge koppeling, die de handigheid van een automaat combineert met de alertheid van sequentieel schakelen. Schakelen kan volledig automatisch of sequentieel. Op- en terugschakelen gebeurt manueel met de uiterst precieze en ergonomische versnellingspook, of gecombineerd met de schakelpeddels aan het stuurwiel. De bestuurder kan het karakter van de wagen ook naar eigen smaak instellen met de Alfa DNA-schakelaar om comfort, prestaties, veiligheid en efficiëntie te accentueren.

Prestaties

Met deze motor heeft de sportiefste der Giulietta's een topsnelheid van ruim 240 km/u en accelereert hij van 0 naar 100 km/u in slechts 6,6 seconden. Dat is 2 tienden van een seconde sneller dan de vorige versie met handgeschakelde versnellingsbak. Het geluid van zowel het nieuwe brandstofinlaat-systeem, dat de lage frequenties versterkt, als de typische Alfa Romeo-motorbrul zorgen voor extra emotie tijdens het rijden.

De indrukwekkende prestaties hebben een minimale impact op het milieu. Dankzij meervoudige injecties en geavanceerde systemen die wrijving en energieverliezen terugdringen, voldoet de Quadrifoglio Verde aan de strenge Euro 6-uitstootnorm.

Het embleem dat staat voor topprestaties, krijgt dus een nieuwe interpretatie met een moderne insteek, door ultiem rijplezier te combineren met een sterker milieubewustzijn om te komen tot ecobewuste en duurzame sportiviteit.

Sonoriteit

Ten opzichte van vorige generatie beschikt de nieuwe Giulietta Quadrifoglio Verde door een nieuw inlaatsysteem dat de sonoriteit van de Alfa Romeo motor nog extra accentueert. De nieuwe dubbele uitlaat werd verder nog geoptimaliseerd.

Exterieur

Aan de buitenkant krijgt de wagen de attributen die typisch zijn voor een raszuivere sportwagen, zoals het legendarische Quadrifoglio Verde-embleem, dat zich op de flanken bij de richtingaanwijzers bevindt. Zaken die de nieuwe Quadrifoglio Verde-uitvoering verder onderscheiden binnen het Giulietta-gamma, zijn de specifieke donkere buitenspiegelbehuizingen, de radiatorrooster, de deurgrepen en de omlijsting van de mistlampen die een afwerking meekrijgen in glanzend antraciet.

De agressieve look van de nieuwe uitvoering wordt in de verf gezet met specifieke, grote uitlaatpijpen en 17" of 18" lichtmetalen velgen, waarachter het Brembo-remsysteem (met van vier zuigers voorziene, vaste, rode remklauwen) en de tot 320 millimeter vergrote remschijven zichtbaar zijn.

Interieur

Veel aandacht ging naar de details en er werd gekozen voor hoogwaardige materialen zoals ultieme expressie van Italiaanse stijl. In het bijzonder valt het zwarte sportthema op, dat onderstreept wordt met nieuwe instrumenten met QV-logo en nieuwe goed zittende sportzetels met een bekleding van leder/Alcantara en geïntegreerde hoofdsteunen.

Het nieuwe, met leder beklede stuurwiel met contrasterende witte stiksels is standaard. De versnellingspook en de handrem worden bekleed met leder en krijgen witte en groene stiksels. Aluminium sportpedalen, een zwarte hemelbekleding en speciale vloertapijten completeren de interieurs van de nieuwe uitvoering.

Nieuwe Giulietta Quadrifoglio Verde « Launch Edition »

Naar aanleiding van de lancering biedt Alfa Romeo een speciale "Launch Edition" aan van de Giulietta Quadrifoglio Verde, die beperkt wordt tot slechts 500 exemplaren en voorzien wordt van een aantal specifieke componenten zoals: spoilers en buitenspiegelbehuizingen van koolstofvezel, sportieve spoilerlippen voor- en achteraan, zijschorten en 18" lichtmetalen velgen met vijf uitsparingen en een glanzende afwerking in antraciet. Een identificatieplaatje met het opschrift beperkte serie (van 0 tem 500) werd in interieur aangebracht. De Giulietta Quadrifoglio Verde ‘Launch Edition' zal beschikbaar zijn in Rosso Alfa of Rosso Competizione (drielagig) bovenop de exclusieve matte kleur Grigio Magnesio.

Nieuwe motor 2.0 JTDM 175 pk TCT

Eén van de belangrijkste nieuwigheden voor modeljaar 2014 is de nieuwe 2.0 JTDM-motor van 175 pk, die gekoppeld wordt aan de Alfa TCT-automaat. Die oplossing combineert de typische voordelen van een turbodieselmotor met het comfort dat enkel een automatische versnellingsbak kan bieden.

De nieuwe turbodieselmotor is voorzien van een MultiJet-injectie van de nieuwste generatie, die zorgt voor een geoptimaliseerde verbranding in alle werkingsomstandigheden van de motor en die het brandstofverbruik en geluidsniveau van de motor aanzienlijk terugdringt.

Dankzij een kleine turbo is er veel koppel bij lage toerentallen (350 Nm bij 1.750 t/min) en heeft de motor een maximale souplesse. Maar daar blijft het niet bij. Met de motor garandeert de Alfa Romeo Giulietta voortreffelijke prestaties: een topsnelheid van 219 km/u, een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7,8 seconden, een brandstofverbruik van 4,4 l/100 km en 116 g/km CO2 in de gecombineerde cyclus.

Het belangrijkste kenmerk van de 2.0 JTDM II-motor is zonder twijfel de common rail-injectie van de nieuwste generatie die gebruikmaakt van innoverende verstuivers die met zeer hoge precisie kunnen bepalen hoeveel diesel in de verbrandingskamers wordt geïnjecteerd, gecombineerd met, dankzij de uitgebalanceerde hydraulische servoklep, een bijzonder snelle en flexibele reeks injecties.

Per cyclus zijn tot acht injecties mogelijk, samen met strategieën die de steeds geavanceerdere verbranding optimaliseren, zoals Injection Rate Shaping (IRS) waarbij twee opeenvolgende injecties zo kort op elkaar volgen dat de cilinders continu en gemoduleerd van brandstof worden voorzien. Op die manier verloopt de verbranding beter, met als voordeel een stillere werking en een kleinere uitstoot van roet en stikstofoxides (NOx). Het nieuwe injectiesysteem is ook eenvoudiger en betrouwbaarder omdat de verstuivers een eenvoudigere structuur hebben. .

Catalogusprijs vanaf 29.000€ inclusief BTW in Distinctive-uitvoering, met standaard, onder andere, bizone airconditioning, 16'' aluminium velgen, cruise control, Uconnect radio met 5'' aanraakscherm.

De nieuwe MiTo Quadrifoglio Verde

De nieuwe MiTo Quadrifoglio Verde is de dynamische ziel onder de compacte wagens. Hij wist in Europa de klanten voor zich te winnen die houden van Italiaanse stijl en technische uitmuntendheid gericht op een voldoening schenkende rijervaring in complete veiligheid. Motor en versnellingsbak

De motor is het hart en tegelijk de echte sterkte van elk Alfa Romeo-model. En de nieuwe MiTo Quadrifoglio Verde vormt daarop geen uitzondering. Aansluitend bij zijn sportieve design en sterke persoonlijkheid krijgt de wagen de nieuwe 1.4 MultiAir turbobenzinemotor die, gekoppeld aan de nieuwste Alfa TCT - zesversnellingsbak met dubbele droge koppeling, 170 pk aan vermogen levert bij 5.500 t/min en een maximumkoppel ontwikkelt van 230 Nm bij 2.500 t/min (250 Nm in de Sport-modus).

Het neusje van de zalm van deze motoruitvoering is de voortreffelijke verhouding gewicht-vermogen, altijd al een van de sleutelfactoren achter het succes van Alfa Romeo's op de weg en het circuit.

Het hart van MultiAir is een nieuwe elektrohydraulische sturing van de kleppen die het brandstofverbruik doet dalen door de hoeveelheid inlaatlucht rechtstreeks met de inlaatkleppen te regelen (zonder smoring) en ook vervuilende emissies terugdringt (via sturing van de verbranding). Zoals het een vaandeldrager van het downsizing-concept betaamt, is MultiAir een veelzijdige technologie die gemakkelijk op alle benzinemotoren kan worden toegepast. Een voorbeeld is de nieuwe 0.9 TwinAir-motor van 105 pk die onlangs in de nieuwe MiTo modeljaar 2014 werd gelanceerd.

Prestaties

Het sportiefste model van de Alfa Romeo MiTo legt voortreffelijke prestaties voor. Hij heeft een topsnelheid van 219 km/u en accelereert van 0 naar 100 km/u in slechts 7,3 seconden, alles gecombineerd met een lagere uitstoot en een geringer brandstofverbruik. In de gecombineerde cyclus bedragen die respectievelijk 124 g/km CO2 en 5,4 l/100 km. In vergelijking met de vorige Quadrifoglio Verde neemt daarmee zowel de CO2-uitstoot (-11%) als het brandstofverbruik (-10%) af. En dan vergeten we nog te vermelden dat de krachtbronnen van Alfa Romeo zich onderscheiden door hun onmiskenbare Alfa Romeo-sound die het unieke karakter van de auto onderstreept maar tegelijk volledig voldoet aan de vereisten van de typegoedkeuring en de milieuaspecten.

Exterieur

De MiTo Quadrifoglio Verde laat zich herkennen aan een sportieve look met achterspoiler, sportbumper met diffuser, en een nieuwe gebruineerde afwerking van buitenspiegelbehuizingen, radiatorrooster, deurgrepen, omlijsting van koplampen en achterlichten en 17" lichtmetalen velgen met rode remklauwen. De nieuwe matte koetswerkkleur Magnesio grijs, die exclusief is voor de MiTo Quadrifoglio Verde, zet het agressief design van deze sportieve compacte wagen extra in de verf en accentueert het Quadrifoglio Verde-logo onder de richtingaanwijzer op de flank.

Interieur

Het zwarte interieur sluit aan bij de koetswerkstyling en krijgt tegelijk tal van nieuwigheden die de zeer sportieve en dynamische spirit van dit model onderstrepen. Die wordt in de verf gezet met een nieuw lederen stuurwiel met contrasterende witte stiksels, nieuwe instrumenten met QV-logo, een Competizione-dashboard met afwerking in koolstofvezellook en nieuwe speciale matten. De handrem (met witte stiksels), en de knop en versnellingspook (met witte en groene stiksels) worden afgewerkt met zwart leder.

Standaarduitrusting en infotainment

In overeenstemming met zijn imago als technologiewagen biedt de nieuwe MiTo Quadrifoglio Verde modeljaar 2014 het allerbeste dat momenteel op het vlak van infotainment en comfort aan boord verkrijgbaar is. Zoals blijkt uit de uitgebreide standaarduitrusting met dual-zone airconditioning, cruise-control, een speciaal instrumentenbord met witte verlichting en Quadrifoglio Verde-logo, een sportstuurwiel met witte stiksels en bedieningstoetsen voor de radio (8 toetsen), mistlampen, Brembo-remmen, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels, een aluminium drempelplaat met Quadrifoglio Verde-logo, en voorzetels met lendensteunregeling (met in de hoogte verstelbare passagierszetel).

Een spoiler en sportieve achterbumper, een dubbele verchroomde uitlaat, 17" lichtmetalen velgen met gebruineerde afwerking, een Quadrifoglio Verde-logo aan de buitenkant, een versnellingspookbalg met dubbele witte en groene stiksels, een parkeerremhendel met witte stiksels, deurgrepen met gebruineerde afwerking en omlijstingen rond de koplampen en achterlichten zijn alle standaard.

De MiTo Quadrifoglio Verde modeljaar 2014 krijgt bovendien standaard het nieuwe Uconnect-systeem met aanraakkleurenscherm van 5" en is ook verkrijgbaar met een TomTom-navigatiesysteem. Voor de juiste soundtrack tijdens het rijden hoef je enkel het scherm aan te raken om muziek te downloaden en te beluisteren.

Ten slotte kan het interieur worden voorzien van Sabelt-zetels met omhullend rugframe van koolstofvezel dat wordt gemaakt met de innoverende RTM-technologie (Resin Transfer Moulding) en een grote mechanische weerstand combineert met kleinere afmetingen en een lager gewicht. In het Alcantara®-materiaal van het middenstuk is het Alfa Romeo-logo aangebracht. Alles wordt nog verfraaid met nieuwe witte en groene stiksels voor de lederen bekleding van versnellingspook en stuurwiel (compleet met bedieningstoetsen voor de radio) die het vakmanschap van het product onderstrepen.

Cpyright by www.alfaromeopress.be