click here Fiat

Wereldpremière van de Abarth ‘695 biposto’ in Genève

De legendarische Abarth 695 maakt zijn comeback na 50 jaar: het Salon van Genève host de lancering van ‘dé Abarth der Abarths'

 

Met een 1.4 T-Jet motor met 190 pk en een gewicht van 997 kg biedt de Abarth ‘695 biposto' de beste gewicht/vermogen ratio van zijn categorie (5,2) als ook de beste acceleratietijd, van 0 tot 100 km/u in amper 5,9 seconden.

De fusie van een auto geschikt voor de openbare weg en een raceauto: de straatversie van de Abarth 695 Assetto Corse, één van de raceauto's die we regelmatig zien op de bekende Europese circuits

Het is de eerste auto ter wereld die voorzien is van een competitie H versnellingsbak, en bedoeld is voor de openbare weg

De ‘695 biposto' neemt bepaalde elementen uit de racerij over: intercooler vooraan, Akrapovic uitlaatsysteem, Extreme Shox verstelbare schokdempers, digitale data box MXL, Abarth Corsa by Sabelt zetels met vierpuntgordels, Brembo remsysteem, ultralichte 18 duim OZ velgen en een in titanium afgewerkte rolkooi van Poggipolini fabricaat

Een adembenemende stijl van een ‘pure' tweezitter volledig gericht op prestaties: zijruiten vooraan met glijdende zijpanelen in polycarbonaat - bumpers, zijschorten, wielkasten en spoilers - met koolstofvezel inlegstukken van Zender fabricaat vervaardigd volgens de instructies van het Abarth Style Centre

Sportieve prestaties in pure veiligheid: ABS, ESP en TTC, auto-blokkerend differentieel, een uit de racerij afkomstig Brembo remsysteem en Extreme Shox schokdempers

Speciale kits om de auto maximaal te personaliseren

De Abarth 695 biposto is geen « beperkte serie », het gaat echter wel om een heel speciale auto, exclusief ontworpen voor ‘aparte' bestuurders, zij die over de nodige stuurmanskunst beschikken en deze in praktijk perfect weten te gebruiken.

De zoektocht naar de beste materialen en het gebruik van de meest recente technologieën, de ‘savoir-faire' van de Abarth ingenieurs en een gezonde dosis ‘creatieve gekheid' hebben steeds de Abarth wagens gekarakteriseerd; het is net diezelfde mix van elementen die geleid hebben tot het ontwerp van deze auto: een exclusieve auto met slechts twee zitplaatsen en het gebruik van materialen die afkomstig zijn uit de racerij; geschikt om extreem sportieve prestaties te leveren; een auto die geschikt is om op circuit perfect zijn mannetje te staan.

De 695 biposto werd specifiek ontwikkeld om een « pure » auto te zijn : een auto die er niet voor terugdeinst bepaalde typische aspecten eigen aan het concept "auto" in te leveren om op die manier de sportieve prestaties te verscherpen !

Deze bepaalde ‘touche de folie' liet een merk als Abarth toe, gekend om zijn vele historische overwinningen, een pure auto te creëren. Dit uit zich onder meer door het gebruik van bepaalde elementen: de versnellingsbak is afkomstig uit de racerij - voor de eerste keer gemonteerd op een standaardauto van deze categorie en geschikt voor de openbare weg, zijruiten vooraan met glijdende zijpanelen in polycarbonaat (een hoogtechnologisch materiaal dat gebruikt wordt in de competitiesport en onder meer ook in vliegtuigen, gekend om zijn flexibiliteit en zijn hoge resistentie, geleverd door Isoclima, een bedrijf dat over meer dan 20 jaar ervaring beschikt en over een uiterst prestigieus klantenbestand beschikt.

De Abarth 695 biposto is de meest extreme 500 ooit gebouwd. Dit wordt duidelijk gemaakt door de intercooler vooraan, de verstelbare schokdempers Extreme Shox, het digitaal infoscherm MXL, de Abarth Corsa by Sabelt zetels met vierpuntgordels, het Brembo remsysteem, de lichtmetalen 18 duim OZ velgen en de in titanium vervaardigde rolkooi achteraan vervaardigd door Poggipolini.

Zoals dat bij echte competitiewagens het geval is werd het oppervlakkige opgeofferd om het gewicht te reduceren, het gaat hier om een uiterst ‘selectieve' job zoals het supprimeren van de achterste zetels, de xenon lichten, de mistlichten vooraan, de airconditioning, de elektrische ruiten en de radio, dir met maar één doel voor ogen... de beste prestaties kunnen waarborgen !

Resultaat : met een gewicht van amper 997 kg en de 1.4 T-Jet motor, waaruit voor de eerste keer 190 pk wordt gehaald voor een straatversie, biedt de Abarth 695 biposto de beste gewicht/vermogen (5.2 kg/pk) en zet de beste acceleratietijd van zijn categorie neer (0 tot 100 km/u in 5,9 sec) met een topsnelheid van 230 km/u.

Deze auto is de eerste straatauto van zijn categorie waarin een rasechte competitie versnellingsbak werd gemonteerd. Het gaat hier om een werkelijk meesterstuk, een uit aluminium vervaardigde schakelplaat zoals bij een echte supercar ! Deze unieke en exclusieve uitrusting, die ontworpen werd dankzij de expertise op het vlak van transmissies uit de wedstrijdwagen van Bacci Romano, zal de bekwame piloten vast en zeker bekoren en is beschikbaar als alternatief voor de traditionele manuele vijfversnellingsbak, voor de eerste keer gekoppeld aan een 190 pk motor.

De prestaties zijn deze van een echte supercar, en deze worden vergezeld door een extreme betrouwbaarheid en dito veiligheidsniveau: ABS, ESP en TTC, een auto-blokkerend differentieel en uit de racerij afgeleide Brembo remmen met geperforeerde en geventileerde remschijven (305 x 28 mm) en remklauwen in één stuk (4 x 38 mm). De 695 biposto is eveneens uitgerust met een hydraulische verstelbare schokdempers Extreme Shox, Europese marktleider op het vlak van dynamische toepassingen voor F1, alsook rally, "Le Mans Series" en de WTCC.

De koetswerkkleur is de nieuwe kleur Matt Grey, met een specifieke afwerking in titanium grijs voor de motorkap, deurgrepen en de koffer. De motorkap is voorzien van twee welvingen, afgeleid van de de vermaarde 124 Abarth en gerealiseerd in titanium, en draagt bij tot het beperken van het gewicht van de auto.

Speciale kits zijn eveneens beschikbaar om de auto nog verder te personaliseren.

Al deze kenmerken maken van deze 695 biposto ‘dé Abarth der Abarths'.

Copyright by www.abarthpress.be