click here Fiat

Autosalon van Genève 2014: preview van de Alfa Romeo 4C Spider

Open variant van de Alfa Romeo 4C onthuld in Genève
Vergevorderde stijlstudie geeft een voorsmaakje van de productieversie, die gepland is voor begin 2015

De wagen heeft een exclusieve, meerlagige witte lak en een bekleding van natuurleder.
Achterwielaandrijving, twee zitplaatsen en motor centraal.
Het dak is van canvas in de zuiverste Alfa Romeo-traditie.
Nieuwe centraal geplaatste dubbele uitlaat met uitlaatpijp van titanium en koolstofvezel.
Nieuwe koplampen.
Nieuwe specifieke banden van Pirelli en uit één blok gefreesde aluminium velgen van 18 en 19".
Structuur versterkt conform de veiligheidsnormen: beperkte gewichtsverhoging dankzij rolbeugel, spoiler en voorruitkader van koolstofvezel.
Opwindende prestaties dankzij de 4-cilinder turbobenzinemotor van 1750 cm3 gekoppeld aan een automaat met dubbele koppeling. Van 0 naar 100 km/u in slechts 4,5 seconden.

Tijdens het 84ste Autosalon van Genève toont Alfa Romeo een preview van de Alfa Romeo 4C Spider, de open variant van de vorig jaar gelanceerde en ondertussen meermaals in de prijzen gevallen coupé. De preview van de Alfa Romeo 4C Spider, die de specifiek voor het model ontwikkelde technische en stilistische oplossingen overneemt, is een vergevorderde studie met een aantal oplossingen die ook terug te vinden zullen zijn in de in serie geproduceerde versie, die gepland is voor begin 2015.

De preview van de Alfa Romeo 4C Spider sluit aan bij de lange traditie van het Italiaanse merk op het vlak van dit soort koetswerken, die de auto altijd benaderen vanuit een vrijere en meer gevoelsgeladen visie.
Het model neemt de fundamenten over van het erfgoed van de Alfa Romeo 4C coupé, het nieuwe icoon van het Italiaanse merk, dat zelf staat voor de essentie van hoe Alfa Romeo sportiviteit ziet, en het volledige stilistische en technische DNA ervan in zich draagt.

Exterieur design

De preview van de Alfa Romeo 4C Spider werd getekend door het Centro Stile Alfa Romeo en bevestigt de schitterende reputatie van het merk op het gebied van open wagens, een domein waar het zich met enkele van de mooiste creaties ter wereld al sterk wist te onderscheiden. Enkele voorbeelden zijn de Giulietta Spider uit de jaren '50, de legendarische Duetto, die in 1967 beroemd werd door de film The Graduate, en de fascinerende Alfa Romeo 8C Spider. Vandaag is het dus aan de Alfa Romeo 4C Spider om de lijn verder te zetten en de waarden van technologie en emotie van het Alfa Romeo-patrimonium naar de toekomst te projecteren.

Een van de esthetische bijzonderheden van de preview is de exclusieve, meerlagige Bianco Lucido Tristrato-lak, die door zijn diepte en reflecties de karakteristieke lijnen van het model subliem tot hun recht laat komen. Bij die typisch Italiaanse flair sluit ook het dak aan - van canvas in de zuiverste Alfa Romeo-traditie - en het voorruitkader van koolstofvezel, dat zorgt voor stijfheid van de structuur en een efficiënte aerodynamica, waardoor het perfect voldoet aan het principe van functionele schoonheid dat het merk met de biscione na aan het hart ligt.
Unieke stilistische oplossingen zijn er ook in de vorm van nieuwe koplampen met behuizing van koolstofvezel, maar ook met specifieke lichtmetalen velgen die vooraan (18") en achteraan (19") een verschillende diameter hebben en uit één blok aluminium worden gefreesd, en met specifieke banden van Pirelli.

Interieurdesign

Het zoeken naar de essentie van design komt ook terug in het interieur, dat helemaal in het teken staat van rijplezier. Wat meteen opvalt, is de zichtbare koolstofvezel, het materiaal van het koetswerk, dat het unieke karakter, de technologische inhoud en de lichtheid van het model onderstreept. Dat specifieke esthetische element wordt nog geaccentueerd door een unieke bekleding met natuurleder dat het resultaat is van het beste traditionele Italiaanse vakmanschap.

Afmetingen en aerodynamica

De preview van de Alfa Romeo 4C Spider is korter dan 4 meter en heeft een wielbasis van minder dan 2,4 meter. Die compacte afmetingen maken hem zeer wendbaar. Dankzij het uitstekende werk dat zijn ontwerpers hebben geleverd, heeft de wagen een zeer efficiënte aerodynamica, met een negatieve lift die bij hoge snelheid voor extra stabiliteit zorgt. Als gevolg van de goede aerodynamica konden bovendien de turbulenties in het interieur zeer sterk worden teruggedrongen, waardoor zelfs bij hoge snelheid comfortabel met open dak kan worden gereden.

Versterkte structuur met componenten van koolstofvezel

De preview van de Alfa Romeo 4C Spider is zwaarder dan de coupé als gevolg van aanpassingen aan de structuur die nodig waren om te voldoen aan de voor cabriolets geldende veiligheidsnormen. Omdat het lage gewicht net een van de sterke punten is van het wagenconcept, wordt dat extra gewicht echter beperkt tot zo'n 60 kg. Dat was met name mogelijk door koolstofvezel te gebruiken voor de rolbeugel, de spoiler en het kader van de voorruit.
De glazen achterruit van de coupé werd vervangen door een element uit SMC (Sheet Moulding Compound), dat in het koetswerk geïntegreerd is en de hoofdsteunen en de rolbeugel afdekt. Ter herinnering: SMC is een materiaal met een dichtheid van slechts 1,5 g/cm³, en is dus veel lichter dan staal (7,8 g/cm³) en aluminium (2,7 g/cm³). Het is bovendien beter in vorm te brengen, vervormt niet, zoals aluminium, bij lichte schokken, is beter bestand tegen chemische en weersinvloeden, en heeft veel betere geluiddempende eigenschappen, met dus voordelen voor het comfort.

Nieuw uitlaatsysteem met titanium en koolstofvezel

De preview van de Alfa Romeo 4C Spider heeft een nieuwe centraal geplaatste dubbele uitlaat met eindpijp van titanium en koolstofvezel, ontwikkeld door Akrapovič, dat zich specialiseert in wedstrijduitlaten voor motorfietsen die ingezet worden in de MotoGP, Superbike, Supersport, Motocross en Enduro. Een van de bijzonderheden van het systeem is de met draadloze technologie elektrisch geactiveerde klep. Door een speciaal daarvoor voorziene knop op het dashboard in te drukken, gaat de klep in de uitlaat volledig open, waardoor de prestaties nog verbeteren en de wagen een krachtige en typerende sound krijgt.

Sterke prestaties dankzij viercilinder turbobenzinemotor van 1750 cm3 en Alfa TCT
De preview van de 4C Spider heeft dezelfde motor als de coupéversie. Het gaat om de nieuwe 1750 cm3 grote viercilinder turbobenzinemotor met aluminium blok (waardoor hij 22 kg lichter is) en het geoptimaliseerd inlaat-/uitlaatsysteem dat het sportieve karakter van de wagen extra in de verf zet. De motor is voorzien van ultrageavanceerde technische oplossingen zoals directe benzine-injectie, dubbele continu variabele kleppentiming, en een turbo met revolutionair regelsysteem voor het spoeleffect dat elk turbogat elimineert.

De motor is gekoppeld aan de innoverende Alfa TCT-automaat met dubbele droge koppeling, een echte referentie in zijn segment door zijn lage gewicht en schakelsnelheid. De versnellingsbak kan ook worden bediend met schakelhendels aan het stuurwiel.

Daarmee garandeert de preview van de Alfa Romeo 4C Spider zeer sterke prestaties en een buitengewone rijbeleving: van 0 naar 100 km/u in slechts 4,5 seconden, een topsnelheid van meer dan 250 km/u en opmerkelijke cijfers voor vertraging en dwarsversnelling, mede dankzij de bijzonder uitgebalanceerde verdeling van het gewicht, met 40% vooraan en 60% achteraan.

Zoals alle Alfa Romeo's van de nieuwe generatie is het model bovendien voorzien van de DNA-keuzeschakelaar, waarmee het temperament van de wagen kan worden ingesteld volgens de gebruiksomstandigheden of de wensen van de bestuurder. Naast de gebruikelijke drie rijmodi (Dynamic, Natural en All Weather) is er voor de Alfa Romeo 4C nog een vierde rijprogramma, dat Race heet, en bedoeld is voor het circuit om daar de rijervaring nog beter te maken.

Vlotheid en precisie worden ten slotte gegarandeerd door een sportieve ophanging (met dubbele wishbones vooraan en een aangepaste McPherson-ophanging achteraan), een remsysteem met geventileerde schijfremmen en een zeer direct stuur.



Copyright by www.alfaromeopress.be